Motorinstrukser, hyppige fejl

Nedenfor vil vi løbende informere om fejl, som der ofte opstår i forbindelse med vore motorer, og hvad man kan gøre for at undgå at komme i alvorlige situationer.

I den varme sommer, kan der være kraftig algeopblomstring osv. ikke mindst omkring Sørup/Esrum. Det er meget vigtigt at motoren ikke startes før der er klart vand, så der ikke vikles plantestængler omkring skrueaksel. Og endnu vigtigere - at der er fuld kølevandsstråle. Der kan nemt danne sig en prop i kølesystemet. Hvis det er tilfældet, går det hårdt ud over impeller, og en motor med kraftigt reduceret køling kan ende med at brænde sammen. Så tjek jævnligt kølevandsstrålen når I sejler ud.

Skulle man få motorstop efter at motoren er startet uden problemer, smider man ankeret og forsøger fejlretning på båden. Oftest er det de mest banale ting, der er galt, og motoren kan som regel startes igen efter kort fejlsøgning. Der kan være tale vakuum i tanken, fejlmonteret benzinslange, tændrør der er faldet af m.m.

 

NB! Husk at alle vore både benytter 95 oktan benzin, altså ingen olie.

 

Med venlig hilsen. Bestyrelsen.